2023. jan 17.

Még

írta: M Szlávik Tünde
Még

oravecz_meg.jpgÍrta: Oravecz Imre 

Amíg úton vagyunk, amíg van úti célunk, célunk, addig van miért élni, van miért reggel felkelni, erőt gyűjteni, küzdeni. A hanyatlás akkor kezdődik az ember életében, amikor feladja az álmait, elveszti a reményt, elhanyagolja magát, nem törődik emberi kapcsolataival. 

Még visz a lábam,

még engedelmeskedik a kezem,

még jólesik az étel,

még észreveszem, ha el akar csöppenni az orrom,

még elvégzem a munkám,

még nem szorulok támaszra,

még nem hanyagolom el a külsőm,

még rendszeresen tisztálkodom,

még nem vagyok koszos, büdös,

még nem húzódnak el tőlem a buszon,

még rendben tartom a lakásom,

még tudok logikusan gondolkodni,

még tiszta az elmém,

még nem keverem össze a képzeletet a valósággal,

még megkülönböztetem a jót a rossztól,

még vigyázok magamra,

még van veszélyérzetem,

még nem vagyok szűklátókörű, kicsinyes,

még érdekel a világ,

még nem gubóztam be egészen,

még kívánok nőt,

még Rilkét, Kis Lajost olvasok,

még megremegek a szépség láttán,

még vágyom a magasabbrendűre,

még naponta megküzdök magammal,

még van bennem érzés, gyengédség,

még szánom a szenvedőt, és segíteni akarok rajta,

még megértő vagyok és könyörületes,

még örülök, ha hull a hó,

még felderülök, ha kisüt a nap,

még figyelem a fény változását alkonyatkor,

még elbűvöl, ahogy a magból növény lesz,

még megrészegít a legelőn a trenkavirág illata,

még visszavárom a kakukkot tavasszal,

még esténként kiülök a teraszra,

még van kutyám, kit megsimogathatok,

még gyönyörködöm a nádi rigók együgyű énekében,

még szeretnék pár jó verset írni –

még érdemes élni.

oravecz_imre_nevjegy.jpg

https://www.tankonyvkatalogus.hu/site/kiadvany/NT-11720

***

 Eljátszottunk a gondolattal, milyen lenne, ha az első szó nélkül írta volna meg a költő a verset. Vagy úgy kezdődne: már nem... Mennyiben változna a mondanivaló, a hangulat. Egyáltalán érdekes lenne-e, ha megváltoztatnánk.

Rögtön kaptak az alkalmon, hogy megírhatják a saját verziójukat, de ilyen létösszegző sorok nem jönnek csak úgy maguktól. Így aztán két szituációt beszéltünk meg: van 30 percünk valamilyen szomorú vagy egy vidám esemény előtt. Érdekes, hogy a szókezdő még gyakran kiegészült a tagadással: még nem...

Néhol hiányzik a vers vége, de mindegyikben van legalább egy olyan sor, ami szíven üti az embert. 

Nem tökéletes írások ezek. Még...

De már szívet-lelket melengetőek, értékesek.

 mi_irtuk_vonalas.jpg

Még

Még van 30 percem.

Még bús, komor ruhát sem találtam.

Még a gyönyörű, illatozó virág sincs meg.

Még mindig emlékszem rá.

Még hallom a nevetését, ha csend van.

Még mindig emlékszem az utolsó szavára.

Még most is hiányolom.

Még mindig nem búcsúztam el tőle.

Még mindig nem gondolom azt, hogy meghalt. (Stolcz Bella: Temetésre megyek)

 ***

Még nem búcsúztam el.

Még nem fogtam fel a történteket.

Még az idő is szomorkás.

Még mindig érzem: itt van velem.

Még most is a fülemben cseng az utolsó szava.

Még mindig csak rá tudok gondolni.

Még nem akarok elbúcsúzni. (Név nélkül)

***

Még sok mindent kellene tennem.

Még sok dolgot ki kellene próbálnom.

Még rengeteg mindent kellene mernem.

Még rengeteg dolgot kellene bánnom.

Még temérdek embert kellene ismernem.

Még temérdek embertől kéne elválnom.

Még úgy érzem, élnem kellene.

Még úgy érzem, nem is éltem.

Még úgy érzem, nem volt elég időm.

Még úgy érzem, nem tudnék elbúcsúzni. (Vajas Boglárka)

 *** 

Még nem indultam el.

Még nem vettem alkoholt.

Még nem voltam buliban.

Még józan vagyok.

Még képes vagyok határt szabni.

Még tudok szórakozni.

Még várok a barátaimra.

Még nem értünk oda.

Még nem vettem ajándékot.

Még van sör.

Még mindig nem vagyok bulibáró. (Lós Levente AKA Bacon_Boy)

*** 

Még tudok örülni a tűzijátéknak.

Még nem ijedek meg a durranásoktól.

Még fújom a dudát.

Még örülök a társaságnak.

Még élvezem a bulit.

Még felveszem a telefont, amikor bulizni hívnak.

Még szórakozom.

Még emlékszem a tegnapra. (Kovács Márk Noel)

*** 

Még van időm készülődni.

Még van egy kis idő, míg elmúlik az év.

Még gondolkodom egy kicsit.

Még nem tudom, mi vár rám.

Még nincs éjfél.

Még nem hallom a zenét.

Még nem látom a tűzijátékot.

Még nem ittam.

Még nem táncoltam.

Még mindig a múlt évben vagyok. (Név nélkül)

 ***

Még van egy kis időm a buliig.

Még megkereshetem a ruhámat.

Még feltűzhetem a szemembe lógó hajamat.

Még felhívhatok néhány embert.

Még válaszolhatok üzenetekre.

Még meg kell várnom az unokabátyámat.

Még el kell menni a helyszínre.

Még meg kell hallgatnunk az intő szavakat. (Máriássi Csenge)

*** 

Még nem ebédeltem.

Még nem vagyok kész.

Még nem döntöttem el.

Még van időm.  (Somi Árpád)

*** 

Még várom a vendégeket.

Még otthon vagyok ilyenkor.

Még a szüleimmel ünnepelek.

Még díszítem a lakást.

Még segítek az anyukámnak.

Még társasozok a családdal.

Még várom az újévet.

Még izgatott vagyok.

Még van mit enni.

Még van kivel lennem. (Név nélkül)

*** 

Még van fél órám.

Még ki kell választanom a ruhám.

Még meg kell csinálnom a hajam.

Még össze kell fésülnöm.

Még több időre lenne szükségem.

Még rendet kellene raknom.

Még ennivalót kellene csinálnom.

Még a vendégeknek is meg kellene jönniük.

Még együtt kéne néznünk a tűzijátékot. (Vajas Boglárka)

 ***

Még nem állítottam be a hajam.

Még nem vettem fel a ruhám.

Még nincs itt a fuvarom.

Még nem tudom, milyen cipőt viseljek.

Még nincs készen a sminkem.

Még csak a zoknit vettem fel.

Még nem vagyok készen.

Még kellene egy kis idő. (Név nélkül)

 ***

Még nem készültem el a szilveszteri bulira.

Még folyamatban van a ruhám kiválasztása.

Még nem tudom, kikkel menjek el.

Még nem ettem meg a vacsorám.

Még mindig nem tudom, mit vegyek fel.

Még nem tudtam elindulni.

Még kéne egyek valamit a buli előtt.

Még nem értem a buli helyszínére.

Még hazafelé is hallom a tűzijátékot.  (Simonyi Levente)

 ***

Még mindig elveszetten bolyongok a városban.

Még most sem tudom, mit tegyek.

Még mindig érzem a füst illatát.

Még mindig hallom a durranásokat.

Még mindig remélem, hogy megélem a következő, új évet. (Stolcz Bella)

*** 

Még van 30 percem.

Még nem ittam canit.

Még tudok játszani.

Még felhívhatom a haverokat.

Még focizhatunk egy jót.

Még mi visszük a tűzjátékot.

Még mi visszük az üccsit.

Még viszek focilabdát.  (Lippai Ádám)

(cani=pálinka, üccsi=üdítő)

***

Még van otthon kaja.

Még tudom, hova kell mennem.

Még ismerem a barátaim.

Még van mit csinálni.

Még szeretem a szilvesztert.

Még minden évben megtartjuk.

Még megélem a 2023-at.

Még maradt tűzijáték – remélem.

Még van pezsgő.

Még van időm. (Tárczy Gábor)

 

Szólj hozzá

Oravecz Imre 2. korcsoport Mi írtuk